بازسازی ساختمان, مقالات آموزشی

بازسازی خانه های ویلایی قدیمی راهکارهای خودش را دارد

بازسازی خانه های ویلایی قدیمی

۰بازسازی خانه های ویلایی قدیمی راهکارهای خودش را دارد. خانه های ویلایی قدیمی سرشار از خاطرات هستند مخصوصا اگر ویلایی برای گذراندن تعطیلات باشند. اگر می خواهید ویلایی خودتان را بازسازی کنید یا خانه ویلایی قدیمی خریده اید و قصد نوسازی اش را دارید، باید نکاتی را در مورد آن بدانید. برای شروع بهتر است یک فهرست از کارها تهیه کنید. اینکار باعث می شود تا بهتر بدانید چه مواد و مصالحی باید بخرید، از کدام قسمت خانه باید شروع کنید و حتی چه مقدار سرمایه تقریبی برای انجام این کار نیاز دارید. در ادامه مواردی را در مورد تهیه این فهرست اساسی عنوان می کنیم که به کمک آن می توانید گام به گام فرایند بازسازی را انجام دهید. همچنین در  پایان دو نمونه پروژه بازسازی خانه های ویلایی قدیمی را معرفی می کنیم که بتوانید از آن ها و تصاویرشان الهام بگیرید.

بازسازی خانه ویلایی قدیمی
تمام جزئیات را بررسی کنید

گام اول: بررسی همه بخش های ویلا

بهتر از در ابتدا بازسازی خانه های ویلایی قدیمی با بخش های اصلی و زیربنایی شروع کنید و برای هر قسمت یک فهرست با جزئیات آماده کنید تا تمام هایی که لازم است انجام شود را به صورت کلی و یکجا داشته باشید.
کمی جای وسایل را تغییر دهید، فرش هارا جا به جا کنید، تمامی بخش های خانه مخصوصا دیوار و پنجره ها را چک کنید تا در صورت نیاز در فهرست تعمیرات خود قرار دهید. اگر از پارکت در خانه استفاده می کنید یا اسکلت ساختمان شما چوبی است حتما بررسی کنید که کرم چوب در خانه وجود نداشته باشد و در صورت نیاز در مراحل اولیه بازسازی اقدام به سمی پاشی کنید.
اگر خانه شما نیازی به بازسازی های اساسی و زیربنایی ندارد برای تغییرات و قسمت های جزئی نیز فهرست تهیه کنید و در انتها تاثیر آن را مشاهده کنید. نیاز نیست در فهرست چگونگی فرایند بازسازی رابنویسید. همین که بدانید مشکلی وجود دارند و نیاز به حل کردن آن است گام موثری برداشته اید.

بازسازی خانه ویلایی قدیمی
فهرست را با دیگر اعضا خانواده به اشتراک بگذارید

گام دوم: ساماندهی فهرست

پس از نوشتن فهرست برای بازسازی خانه ویلایی قدیمی احتمالا متوجه طولانی بودن آن می شوید و این ممکن است کمی شمارا سردرگم کند، می توانید از برنامه اکسل، یا گوگل شیت (اکسل آنلاین) برای برنامه ریزی و نظم دادن به فهرست استفاده کنید تا بتوانید آن را به راحتی با دیگر اعضای خانواده یا مشاوران به اشتراک بگذارید. البته نگران نباشد نوشتن فهرست روی کاغذ هم یک روش قدیمی است که هنوز جواب می دهد!

گام سوم: تقسیم کارها به واحدهای کوچکتر

بعد از ایجاد فهرست کار ابتدا خانه را بخش هایی نظیر آشپزخانه، پذیرایی، ناهارخوری و…تقسیم کنید. سپس در زیرمجموهه هر بخش جزئیات و تعمیرات مربوط به هر بخش را یادداشت کنید. دسته بندی هایی هر بخش می تواند شامل لوله کشی،  سیم کشی، نقاشی، گچ کاری و…باشد. در واقع شما می توانید فهرست خود را بر اساس الگو های مختلف دسته بندی کنید تا بهتر و سریع تر کارهای خود را پیش ببرید.

بازسازی خانه ویلایی قدیمی
اولویت ها را مشخص کنید

گام چهارم: اولویت بندی

وقتی فهرست خود را مرتب کردید، ستون های دیگری اضافه کنید که  اهمیت کار و میزان اولویت را در آن یادداشت کنید و بر اساس فوری بودن کار به آن درجه بندی اولویت دهید. می توانید یک قسمت برای موارد ضروری در نظر بگیرید و با رنگ قرمز آن را نشان دهید. مشکلات اصلی و  بزرگ باید در اولیت باشند این را فراموش نکنید و برای شروع به دنبال کار های ظاهری و تزئینات نروید. در اولویت بندی دقت کنید زیرا در صورت اهمیت بندی اشتباه بازسازی به مشکلات مختلفی بر می خورد؛ برای مثال شما قبل از گچ کاری نمی توانید رنگ و تزئینات انجام دهید و همین طو قبل از سیم کشی و لوله کشی نیز نمی توانید گچ کاری انجام دهید، همان طور که دیدید در عملی سازی برنامه اولویت بندی ها اهمیت خود را نشان می دهند.

برای مثال ترتیب زیر می تواند اولویت بندی مناسبی باشد:

  • کارهای اصلی ساختمان مانند تخریب دیوارها یا ایجاد دیوارهای جدید، تغییر نقشه اتاق، تعمیراتی مانند رفع فرسودگی یا رطوبت
  • تعمیر پنجره ها
  • برق و لوله کشی (تعمیر اول)
  • گچ کاری
  • نقاشی و تزئینات
  • برق و لوله کشی (رفع ایراد)
  • تعمیرات کف
  • پوشش کف

یکی از ایرادات و سختی های بازسازی خانه های قدیمی ویلایی در این است که زمانی که شما قسمتی از خانه را تخریب می کنید ممکن است به بخش ای دیگری از خانه نیز آسیب وارد شود. و این عمر موجب برهم ریختگی فهرست و اولویت بندی ها می شود. در این قسمت بعد از اهمیت اولیت بندی پای علاقه شما به میان می آید. شما دوست دارید اول کدام قسمت از کارها به پایان برسد؟ در کدام قسمت می خواهید هزینه بیشتری انجام دهید؟ کدام قسمت برای شما ضروری و فوری تر است؟ ممکن است کمی سخت به نظر برسد ولی هرچه فهرست شما از بخش بندی و جزئیات ریز تری برخورددار باشد کار شما بهتر و کنترل آن راحت تر انجام می گیرد.

بازسازی خانه ویلایی قدیمی
با یک حرفه ای مشورت کنید

گام پنجم: دریافت مشاوره تخصصی

در مسائل اصلی و زیربنایی از یک متخصص و در موارد سطحی تر از دوستان و خانواده کمک بگیرید. در این مرحله باید فهرست قیمت و شرایط کاری متخصصان را در نسبت به فهرست خود در بیاورید، حتی اگر شما بهترین تعمیرکار هم باشید در بعضی از قسمت های بازسازی قادر به انجام و یا مجاز  به انجام آن کار نخواهید بود. در بعضی از قسمت های بازسازی شما باید یک سری گواهینامه و مدارک مربوطه را در یافت کنید. که در صورت انجام ندادن این کار در هنگام فروش و موارد دیگر به مشکل برمی خورید. پس بهتر است برای آرامش خاطر خودتان هم که شده تعمیرات اصلی را به یک متخصص به سپارید.

گام ششم: حفظ انعطاف پذیری در بازسازی

همانطور که لیستی که اکنون دارید با جزئیات به نظر می رسد، اما هنوز جزئیات بیشتری وجود دارند که در حین انجام کار با آن رو به رو می شوید که بهتر است آمادگی رو به رویی با آن را داشته و مقداری از بودجه خود را برای این تعمیرات غیر قابل پیش بینی قرار دهید.

نمونه دو پروژه بازسازی خانه های ویلایی قدیمی

ویلای آقای مشاور

در این خانه ویلایی قدیمی یک خانواده چهار نفره زندگی می کنند. آن ها بعد از دوسال از حضور در این خانه تصمیم به بازسازی اش گرفتند.

آنها دیوارهای داخلی را تخریب کردند و به نوعی نقشه خانه را از نو طراحی کردند. ایجاد سه اتاق، آشپزخانه بزرگ، اتاق نشیمن و غذاخوری در این بازسازی اتفاق افتاد و البته حمام اتاق خواب اصلی با حمام عمومی خانه هم ادغام شد.

بهترین نکته در بازسازی از نظر صاحبان خانه چیست؟

برای پایین آمدن هزینه ها از کیفیت مصالح و مواد نزنید. ما در برخی قسمت ها مجبور به پرداخت هزینه ای بیشتر شدیم که اصلا از آن ها ناراضی نیستیم.

ویلای خانواده آقای آتشنشان

این ویلای ساحلی متعلق به یک خانواده چهار نفره است که دو فرزند جوان دارند. آنها برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ این خانه را خریداری کردند، اما چهار سال بعد فروختند. و پس از گذشت یک دهه دوباره صاحب آن خانه شدند. در فرایند بازسازی استفاده هوشمندانه از فضا و دسترسی آسان به باغ خصوصی باعث شد تا خانه فضایی دلباز تر بدست آورد. در این خانه از وسایلی به سبک وینتیج، مدرن و…به صورت ترکیبی استفاده شده است. تراس -که میز ناهارخوری در گوشه اش قرار گرفته- مستقیم به داخل محوطه باغ راه پیدا کرده و مکان مناسبی برای لذت بردن از طبیعت در هنگام درست کردن کباب برای مهمانان و یا خانواده است

بهترین نکته در بازسازی از نظر صاحبان خانه چیست؟

شما باید بپزیرید که فرایند بازسازی طولانی است. باید زمان زیادی بگذرد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. از مواد بی کیفیت و دسته دوم نیز استفاده نکنید، چون در آینده پشیمان می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *