طراحی داخلی و معماری مسکونی, مقالات آموزشی

پذیرایی بزرگ-مهمترین نکات و ایده های دکوراسیون پذیرایی بزرگ

اتاق نشیمن
مهمترین و مرکزی ترین بخش هر خانه ای اتاق پذیرایی است؛ چه آن را به عنوان یک سالن بچینید، چه ناهارخوری، چه فضای بازی برای بچه ها یا حتی یک فضای آرامش بخش برای نشستن و کتاب خواندن. پذیرایی خانه شما هر چه بزرگتر باشد نقش های آن هم در خانه بیشتر خواهند شد به ویژه اگر تعداد اتاق هایتان خیلی زیاد نباشد. در این مطلب شیوه چیدمان و دکوراسیون پذیرایی بزرگ بررسی می کنیم.
دکوراسیون پذیرایی بزرگ

حتما بودجه تان را بررسی کنید

همه ما می دانیم که زیباترین اتاق های پذیرایی آنهایی هستند که منحصر به فردند. اما برای داشتن یک پذیرایی منحصر به فرد حتما لازم نیست وسایلتان را دور بریزید و از اول بخرید. با همان چیدمان همیشگی هم می شود پذیرایی بزرگ را ساخت. اگر بودجه تان نسبتا محدود است برند ایکیا مبلمان و اکسسوری های اقتصادی زیادی دارد که نقطه شروع خوبی برای ایجاد تغییر هستند. گاهی تغییر دادن رنگ یک دیوار، یا یک آباژور جدید می تواند فضا را تا حدود زیادی عوض کند. پس حتما قبل از شروع برنامه ریزی بودجه تان را در نظر بگیرید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

برای دیوارهای بزرگ رنگ های ثابت در نظر بگیرید

در یک اتاق پذیرایی بزرگ دیوارها هم معمولا خیلی پهن و خیلی بلند هستند. در این طور دیوارها یک رنگ (یا یک طیف رنگی) انتخاب کنید و آن را به تمام اتاق گسترش بدهید. جریان ثابت رنگ در تمام فضا آن را حتی بزرگتر از چیزی که هست نشان می دهد. مثلا اگر صدفی را برای دیوارها انتخاب کرده اید رنگ کردن یک دیوار با آبی روشن ایده خیلی خوبی نخواهد بود. اتاق های پذیرایی بزرگ معمولا برای دورهمی و مهمانی هم استفاده می شوند و باید همیشه وسیع و جادار به نظر برسند.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

عمودی فکر کنید

ارتفاع معمولا آن عامل فراموش شده ای است که می تواند اتاق های پذیرایی بزرگ را دو برابر نشان بدهد. برای استفاده از این عامل مهم به خوبی از فضاهای دیواری استفاده کنید. آویزها و پرده ها را بالاتر از مرز قاب پنجره آویزان کنید. اینگونه فضای خالی بین قاب پنجره و سقف پوشانده می شود. این هم یک راه حل تزیینی است و هم دیوارهایتان را بلندتر از همیشه نشان می دهد. به جای پرده می توانید از قاب عکس یا آویزهای تزیینی هم استفاده کنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ
دکوراسیون پذیرایی بزرگ

فضاهای مختلفی ایجاد کنید

شکل کلاسیک چیدمان پذیرایی این است که مبل ها را در اطراف و میز و وسایل دیگر را وسط بگذاریم و معمولا کل مجموعه را به سمت یک عامل مرکزی مثل تلویزیون هدایت کنیم. در یک فضای کوچک فقط یک فضای گفتگو یا conversation area خواهید داشت که همانجا می نشینید، همانجا غذا می خورید و همانجا فیلم می بینید. یک پذیرایی بزرگ به شما اجازه می دهد فضاهایی چندگانه داشته باشید. مثلا یک گوشه در کنار کتابخانه دیواری تان چند صندلی بچینید و فضای مطالعه ایجاد کنید، تلویزیون را یک بخش اتاق بگذارید و با مبل های راحتی یک سینمای خانگی و کوچک بسازید. می توانید با میز تحریر حتی فضای کارتان را به پذیرایی بیاورید. همه چیز به خلاقیت شما بستگی دارد.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

جسور باشید

شکی نیست که در یک پذیرایی بزرگ اکسسوری ها و آثار هنری هم باید بزرگ و چشمگیر باشند. اگر عکس و نقاشی روی دیوارتان دارید در یک پذیرایی بزرگ باید آنها را بزرگتر از قاب های استاندارد هشت در ده یا پنج در هفت در نظر بگیرید. یک نقاشی بزرگ می تواند فضای بالای مبل شما را جذاب کند. اگر به قاب های خیلی بزرگ علاقه ندارید تعدادی قاب کوچک را به سلیقه خودتان کنار هم بچینید و این کار را در فضاهای مختلف اتاق تکرار کنید. داخل این قاب ها می توانند عکس های خانوادگی یا نقاشی های کلاسیک جا بگیرند. همچنین می توانید از مجسمه یا آباژورهای تزیینی استفاده کنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ
دکوراسیون پذیرایی بزرگ

از لایه های مختلف استفاده کنید

اگر اتاقتان حسی سرد و غیرصمیمی دارد یا آنقدر خالی است که صدا در آن منعکس می شود مشکل به احتمال زیاد از اندازه آن نیست بلکه از شیوه ای است که وسایل را در آن چیده اید: شما به لایه های بیشتری نیاز دارید. قالی های مختلف در اتاق پهن کنید (حتی دو فرش کوچک ساده را روی هم بیاندازید)، پرده آویزان کنید، سبدهای حصیری یا پارچه ای گوشه و کنار اتاق بگذارید و مجله ها و پارچه هایتان را داخلشان قرار بدهید و همچنین تعداد زیادی اکسسوری را وارد فضا کنید. اکسسوری های کوچک و بزرگ فضا را گرم و دنج می کنند. پذیرایی بزرگ همیشه در خطر خالی بودن است با لایه ها این خطر را از خانه تان دور کنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ
دکوراسیون پذیرایی بزرگ

هیچ دیواری را خالی نگذارید

خوب است که وسایل را خیلی به دیوار نچسبانید و آنها را در مرکز قرار بدهید اما نگذارید این مرکزگرایی دیوارها را لخت باقی بگذارد. نه فقط در پذیرایی بزرگ بلکه در بیشتر اتاق های یک خانه دیوارهای خالی از فضاهای مرده محسوب می شوند. روی دیوارها تا جایی که می توانید نقاشی و عکس و آثار هنری آویزان کنید یا استیکر بچسبانید. حتی چراغ ها و آباژورهای دیواری رویشان نصب کنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

گل ها و گیاهان را فراموش نکنید

در اتاق های پذیرایی بزرگ از گلدان های بزرگ استفاده کنید و آنها را در نقاط استراتژیک بگذارید. مثلا اگر سقفتان بلند است گیاهان بزرگ را در نقاط خالی بگذارید تا حتی به نزدیک سقف برسند و این فضای خالی را پر کنند. اما مطمئن شوید که فضایتان پذیرای گل و گیاه هست. مثلا نور کافی و هوای پاک دارد (گذاشتن گیاهی که نیاز به هوای خنک و تازه دارد در آشپزخانه ایده چندان خوبی نیست). می توانید از کارشناسان محیط زیست برای قرارگیری گل هایتان مشورت بگیرید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

تخت ها را وارد فضا کنید

برای تقسیم فضاهای مختلف اتاق های پذیرایی می توانید از مبل-تخت استفاده کنید. این مبل-تخت ها نه کاملا مبل هستند و نه کاملا تخت اما به شما اجازه می دهند درست وسط پذیرایی تان استراحت کنید و البته از کوسن ها و پتوهایش برای هارمونی فضا استفاده کنید. هر چه اتاق پذیرایی شما بزرگتر باشد بیشتر نیاز دارید آن را به چند فضا تقسیم کنید اما به جای دیوایدر یا شیشه (راه های کلاسیک) به شکلی خلاقانه یک تخت را داخل اتاق بگذارید.

ایده های تصویری بیشتر از دکوراسیون پذیرایی بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *