باغ ویلا, طراحی فضای سبز

اصول پایه در طراحی دکوراسیون باغ و ویلا

7 اصل پایه در طراحی دکوراسیون باغ و ویلا

طراحی دکوراسیون باغ و ویلااگر می‌خواهید بدانید که چرا طراحی دکوراسیون باغ و ویلا اهمیت دارد، تفاوت حضور در دو باغ با شرایط مشابه را درک کنید. این یک موضوع کاملاً طبیعی و رایج است که شما در برخی از باغات و ویلاها احساس راحتی بیشتری دارید و حس می‌کنید که جذاب‌تر هستند. شاید در نگاه اول شما توجیه چندانی برای این جذابیت پیدا نکنید، اما وقتی آنها را با هم مقایسه می‌کنید به جزئیات جالبی در مورد آن‌ها می‌رسید.

شما به عنوان یک فرد عادی هم می‌توانید طراحی دکوراسیون باغ و ویلای شخصی خود را انجام دهید، اما در این بین باید هفت اصل کلی را رعایت کنید که ما در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

طبیعی بودن بهترین گزینه ممکن برای طراحی دکوراسیون باغ و ویلا

وقتی که به فکر اجرای چیدمان باغ و ویلای خود هستید احتمالاً پیشنهادات مختلفی مانند نورپردازی یا اضافه کردن برخی از مجسمه‌ها به ذهن شما می‌رسد. حتی ممکن است برخی از شما بخواهند که از الگوهای اروپایی استفاده کنید. اما بهترین پیشنهاد این است که شما از گیاهان و درختان ارگانیک و به شکل طبیعی کمک بگیرید. مطمئن باشید هیچ کدام از گزینه‌های زیبایی یک باغ به صورت پیشرفته نمی‌تواند جذابیت یک گل طبیعی مانند گل رز یا گل محمدی را به باغ شما ببخشد.

مثلاً شما می‌توانید با کمک گل محمدی یک پیاده راه زیبا در باغ و ویلای خود ایجاد کنید. یا می‌توانید از تنه خشک درختان برای ساخت یک مجسمه چوبی دوست داشتنی استفاده کنید.

طبیعی بودن بهترین گزینه ممکن برای طراحی دکوراسیون باغ و ویلا

فضای باغ و ویلا را بسته نکنید

اگر یک باغ یا یک منظره یا مزرعه‌ای بزرگ دارید و به فکر طراحی فضای داخلی آن هستید، به راحتی می‌توانید در سرتاسر آن یک جریان حیاتی و ارگانیک ایجاد کنید و امکان دسترسی به بخش‌های مختلف آن را به وجود بیاورید. مثلاً شما می‌توانید بخشی از باغ خود را به درختان میوه اختصاص دهید، اما این درختان زمانی زیبا هستند که شما مسیری برای عبور از میان آن‌ها داشته باشید و از آن لذت ببرید.

اگر می‌خواهید به کمک طراحی دکوراسیون باغ و ویلا به کسب درآمد بپردازید و یک باغ مناسب ایجاد کنید، حتماً سعی کنید که به گوشه کنار باغ خود مسیرهای مختلفی داشته باشید و در کنار آن نورپردازی متناسب به کار ببرید. هرچه فضای باغ ارگانیک تر باشد جذابیت آن هم بالاتر خواهد بود.

شلوغی بیش از حد خوب نیست

این یک اشتباه بزرگ در طراحی دکوراسیون باغ و ویلا است که فضای آن را با تجهیزات تزیینی پل می‌کنند و یا به صورت متراکم از گیاهان استفاده می‌کنند. سعی کنید یک چشم انداز مبتنی بر طبیعت به وجود بیاورید و فضای کلی باغ را به صورت ثابت نگه دارید. استفاده از گیاهان پر جمعیت و متراکطم باعث نابودی کامل باغ می‌شود، اما فرض بگیرید که شما چند درخت گیلاس در باغ خود دارید و از شکوفهٔ آن برای زیباسازی محیط خود استفاده می‌کنید! این پیشنهاد جذاب‌تر نیست؟!

جدول کشی را فراموش نکنید!

جدول کشی و تقسیم بندی فضای باغ و ویلا به ایجاد یک نگاه دوست داشتنی در داخل آن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای تک تک درختان یا حتی برای بوته‌ها یک جدول سیمانی ایجاد کنید که هم به آبیاری آنها کمک کند و هم فضا را برای پیاده روی افراد به وجود بیاورید. حتی این امکان برای شما وجود دارد بخش خاکی درختان را چمن بکارید که به زیبا سازی فضا کمک بیشتری بکند.

برای جدول کشی فضای باغ ایده‌های مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید از الگوهای کلاسیک مانند استفاده از حصار چوبی یا از الگوهای مدرن مانند حصار آهنی استفاده کنید. فقط این تجهیزات را به شکلی انتخاب کنید که با طراحی دکوراسیون باغ و ویلا هماهنگی داشته باشد.

طراحی دکوراسیون باغ و ویلا

همیشه سعی کنید که یک تم مشخص داشته باشید

تم یا تصویر زمینه به عنوان مبنا و پایه اصلی جذابیت باغ و ویلا شناخته می‌شود. اگر شما تم مشخص و خاصی برای طراحی دکوراسیون باغ و ویلای خود نداشته باشید، طبیعتاً مسیر مشخصی ندارید و ممکن است که گزینه‌های نامناسب به کار ببرید. به عنوان مثال اگر برای یک آلاچیق از میز سفید فلزی استفاده می‌کنید، باید سعی کنید که صندلی‌های به کار گرفته شده در کنار آن کاملاً با آن مطابقت داشته باشند.

شما در کنار یک میز و صندلی سفید رنگ امکان استفاده از حصارسفید یا سایر قطعات تزئینی را هم دارید. با همین نگاه ساده شما می‌توانید تغییرات جذاب و دوست داشتنی در باغ خود به وجود بیاورید که قبلاً تجربه آنها را نداشته‌اید.

 

 نگهداری و مراقبت

هر موجود زنده‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. شما بهترین تجهیزات روز دنیا را هم انتخاب کنید باز هم باید روش‌های نگهداری و مراقبت آن را هم بلد باشید. باغ یک فضای زنده است که در آن موجودات زنده وجود دارند. اگر علف‌های هرز را نچینید، اگر آبیاری باغ را به شکل منظم و سر وقت انجام ندهید، اگر در طول ماه‌های زمستان از درختان مراقبت نکنید، یا اگر از شکسته شدن شاخه‌های درختان جلوگیری نکنید، مطمئن باشید که باغ شما خیلی پیر به نظر می‌رسد.

پس شما هر ایده و پیشنهادی که برای طراحی دکوراسیون باغ و ویلای خود داشته باشید باید در وهله اول به بحث نگهداری و مراقبت آن توجه کنید و به عنوان اولین اصل در نظر بگیرید. کوتاهی در هر کدام از این مراحل می‌تواند طراحی دکوراسیون شما را از بین ببرد.

 نگهداری و مراقبت

تجهیزات طبیعی و تزئینی به شما کمک می‌کند

یک گلدان گل با یک شاخه گل رز در نظر بگیرید! یک مجسمه سنگی را در نظر بگیرید که در آن چمن یا یک درختچه کاشته‌اید! یک حصار سیمانی را در نظر بگیرید که بر روی آن از مجسمه‌های سنگی کوچک استفاده کرده‌اید! همه این تغییرات در زمره طراحی دکوراسیون باغ و ویلا قرار می‌گیرند که شما با کمک تجهیزات جانبی طبیعی و تزئینی آن‌ها را انجام داده‌اید و هزینه چندانی هم ندارند.

در بند اول اشاره کردیم که حتماً از تجهیزات ارگانیک و طبیعی استفاده کنید تا فضای باغ شما جذاب‌تر و دوست داشتنی‌تر به نظر برسد. اینجا هم باز هم این پیشنهاد را تکرار می‌کنیم که تا حد ممکن از تجهیزات طبیعی مانند سنگ و گل استفاده کنید که هم نمای زیباتری دارند و هم فضای باغ شما را مصنوعی نشان نمی‌دهند.

تجهیزات طبیعی و تزئینی به شما کمک می‌کند

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که اجرای دکوراسیون باغ و ویلا چندان سخت نیست اما ممکن است در این بین به برخی تجهیزات نیاز داشته باشید. طبیعتاً شما در طول فعالیت خود نیاز به ابزارهای حرفه‌ای ندارید و به همین دلیل استفاده از خدمات شرکت‌های حرفه‌ای می‌تواند پیشنهاد بهتری باشد. خدمات طراحی و دکوراسیون داخلی گروه به تام این فرصت را به شما می‌دهد که طراحی دکوراسیون باغ و ویلا خود را به شکل حرفه‌ای انجام دهید و در جریان تمام مراحل آن قرار بگیرید.

امیدواریم که در این مطلب به همه ابهامات در زمینه طراحی دکوراسیون باغ و ویلا پاسخ داده باشیم، اما اگر ابهامی دارید خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در واران آرک پاسخگو باشند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *