خانه, معماری ایرانی, معماری وطراحی داخلی, مقالات آموزشی

خانه های ایرانی_دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی

طراحی داخلی سنتی در ایران

طراحی دکوراسیون خانه های ایرانی انواع متنوعی دارد. اگر شما بخواهید خانه خود را به بک غربی‌ها بچینید شاید صنایع سنتی ایرانی در آن جایگاهی نداشه باشد. حال اگر تصمیم شما چیدمان غرب با تلفیقی از چیدمان دکوراسیون داخلی سنتی باشد. می‌توانید از لوازم جانبی سنتی در کنار سایر وسایل ایده گرفته از صنعت مد غرب نیز استفاده کنید. در نهایت اگر خواسته شما یک چیدمان صد در صد سنتی باشد می‌توانید از صفر تا صد آن را با وسایل سنتی ایرانی چیدمان کنید. در مطلب پیش رو سعی بر آن می شود به صورت مختصر از هر سه دکوراسیون توضیحاتی داده شود. تا به راحتی بتوانید برای انتخاب یک دیزاین مناسب با خانه ایرانی تصمیم بگیرید.

انواع دیزاین خانه های ایرانی

طراحی و دیزاین خانه ایرانی به سبک چیدمان غرب

چیدمان اصیل ایرانی در گذشته به شکلی کاملاً سنتی فضاسازی خانه را به انجام می‌رساند. و با پا به عرصه گذاشتن مبلمان و سرویس خواب از طریق کشورهای اروپایی در فضای داخلی منزل ایرانی‌ها می‌توان گفت که این امر به دکوراسیون غرب تغییر نام داد. چیدمان منازل ایرانی رفته رفته تغییر کرد و البته سبک‌های مختلف مبلمان نیز بوجود آمد که بعضی از آن‌ها همانند سلطنتی نیز مختص سبک‌های ایرانی شد. پس از آن از مبلمان سلطنتی، کلاسیک و راحتی در چیدمان خانه‌های ایرانی به وفور استفاده می‌شد و از سوی دیگر سرویس خواب‌ها در فضای اتاق خواب فضای سنتی رختخواب و پشه بند را از فضای داخلی خانه‌های ایرانی بسیار کم رنگ کرد.

ترکیب دکوراسیون ایرانی سنتی و دکوراسیون غرب
ترکیبی از دکوراسیون ایرانی سنتی و دکوراسیون غرب

 

دیزاین خانه های ایرانی به سبک تلفیقی

دیزاین خانه ایرانی با دکوراسیون تلفیقی چگونه است؟ این بار برای چیدمان خانه اگر فرض کنیم که از مبلمان استفاده می‌شود. استفاده از وسایل سنتی تزئینی در کنار آن نیز مشاهده می‌شود. یا برای مثال اگر کابینت آشپزخانه به سبک کلاسیک طراحی و ساخته شده است. با وسایل سنتی دیگری به عنوان مثال چینی‌های گل قرمز دیزاین شده است. این نوع چیدمان تلفیقی از دکوراسیون غرب و دکوراسیون سنتی ایرانی به شمار می‌رود. شاید از گلیم یا فرش لاکی که نشانه یک صنعت سنتی در ایران است درست در کانون مبلمان غربی و مدرن استفاده شود. از سوی دیگر ممکن از طراحی خانه کاملاً با معماری غربی صورت گرفته باشد و از وسایل سنتی و مدرن در فضا برای دکوراسیون استفاده شده باشد. شاید بتوان این نوع دکوراسیون را به نوعی تلفیق دکوراسیون امروزی و ایرانی سنتی دانست.

دیزاین خانه های ایرانی به سبک تلفیقی

دکوراسیون خانه ایرانی با دکورا کاملا سنتی

همان طور که در مطلب چگونه دکوراسیون ایرانی سنتی داشته باشیم نیز اشاره کردیم، طراحی خانه ایرانی با دکوراسیون سنتی این روزها در برخی از منازل، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها به وفور مشاهده می‌شود. عده‌ای در رستوران‌ها با طراحی سنتی از معماری گرفته تا چیدمان از سبک و سیاق سنتی ایرانی ایده گرفته‌اند و از غذاهای سنتی نیز برای سرو غذا بهره می‌برند. از سوی دیگر در برخی منازل ایرانی با حال و هوای خانه‌های قدیمی ایرانی به جای مبلمان از تخت استفاده می‌شود. با استفاده از صنایع دستی ایرانی نیز چیدمان داخلی به انجام رسیده و حال و هوای ایرانی سنتی خانه نیز بیشتر می‌شود. استفاده از لوازم دکوری مس، مینیاتوری، زر بافت، چادرشب، آینه کاری، گل دوزی سنتی، گلیم، لوازم چوبی، صدف‌های طبیعی و بسیاری موارد دیگر که هر کدام به بخشی از فرهنگ بومی ملی ایران مربوط است. در این نوع منازل مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه موضوع مورد بحث ما دیزاین خانه با دکوراسیون ایرانی سنتی است. در ادامه سعی می‌کنیم شما را با لوازم جانبی به منظور دیزاین داخلی ایرانی بیشتر آشنا کنیم.

 لوازم مورد نیاز برای دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی

برای دیزاین یک خانه به سبک ایرانی می‌توان از صنایع دستی ایرانی استفاده کرد. می‌توان از صنایع دستی سفالی تا صنایع دستی عتیقه دیگر به منظور داشتن دکوراسیون ایرانی سنتی بهره گرفت:

  • پارچ و لیوان‌های سنتی
  • بشقاب‌های فیروزه‌ای
  • کتیبه‌های دیوارکوب
  • سماورهای قدیمی
  • بخاری نفتی عتیقه
  • آب‌نماهای مسی
  • پارتیشن‌های چوبی آینه کاری شده
  • تغار
  • میزهای سنتی
  • جاکلیدی سنتی کار شده
  • جا شمعی با طراحی سنتی
  • تخت سنتی
  • رو تختی چهل تیکه
  • گلیم، جاجیم، نمد
  • فرش لاکی
  • ظروف مسی
  • آینه و کنسول چوبی
  • پشتی‌های دست دوز و سنتی
  • پشتی زر بافت
  • تابلوهای ابریشمی

این‌ها لوازم تنها بخشی از صنایع دستی ایران به شمار می‌روند که قطره‌ای در برابر دریا هستند. شما به راحتی با این وسیله‌ها می‌توانید یک چیدمان ایرانی را در فضای خانه خود داشته باشید.

ایده اول برای داشتن یک دکوراسیون ایرانی سنتی

شما به راحتی می‌توانید بر روی اپن آشپزخانه خانه از صنایع مس و سفال ایران بهره ببرید. به عنوان مثال با استفاده از قابلمه‌های مسی، ظروف سفالی و صنایع دستی مینیاتوری می‌توانید یک چیدمان سنتی ایرانی را در فضای آشپزخانه خود داشته باشید. همچنین استفاده از قابلمه‌های مسی برای پخت و پز می‌تواند انتخاب مناسبی برای فضاسازی به سبک دکوراسیون سنتی و قدیمی باشد.

دیزاین خانه های ایرانی

ایده دوم برای داشتن دکوراسیون ایرانی

استفاده از فرش ایرانی در خانه‌های امروزی کار زیاد سختی نیست. و با کمی دقت و خلاقیت می‌توان آن را با یکپارچگی و هماهنگی با سایر عناصر دکوراسیون مدرن امروزی به کار برد. از دکوراسیون‌های گرم و صمیمی خانه‌های ییلاقی گرفته، تا دکوراسیون ساده و سرد خانه‌های مینیمال شهری و مدرن، همه و همه ظرفیت پذیرش قالی و گلیم ایرانی را در خود دارند.

استفاده از فرش در دکوراسیون امروزی

ایده سوم طراحی خانه به سبک ایرانی سنتی

برای راهرو ورودی پیشنهاد ما به شما این است که از نمد به عنوان پادری استفاده کنید. آویزهای سنتی را برای جاکلیدی و نخ های سنتی ابریشمی را به عنوان پرده مورد استفاده قرار دهید. سنگ‌های طراحی شده توسط هنرمندان ایرانی خود می‌تواند ایده خوبی برای دیوارکوب راهرو به شمار بیاید. رنگ بندی طبیعی صنایع دستی به منزل شما روح و جلاء تازه‌ای می‌بخشد. که خود نمادی از هنر و زیبایی اصیل ایرانی به شمار می‌رود.

دیزاین خانه های ایرانی

ایده چهارم برای دیزاین خانه ایرانی سنتی و قدیمی

دیزاین خانه‌های ایرانی با اتاق نشیمن تکمیل می‌شود. برای این منظور پیشنهادهای بسیار زیادی داریم. به عنوان مثال استفاده از تخت‌های سنتی به جای مبلمان خود اولین ایده در این مسیر به شمار می‌رود. تخت‌هایی که بسیاری از ما آن‌ها را در خانه‌های مادر بزرگ‌هایمان دیده‌ایم. پشتی‌های سنتی نیز به جای کوسن انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. سینی‌های قلم کاری شده را بر روی میز به عنوان دکوری استفاده کنید. از لباس‌های و صنایع دستی ایران به عنوان قاب عکس بهره ببرید. می‌توانید از اماکان دیدنی ایران نیز عکس‌های زیبا تهیه کرده و در دکوراسیون منزل به عنوان قاب عکس استفاده کنید.

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی | توکامگ

ایده پنجم برای داشتن دکوراسیون ایرانی سنتی

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی بسیار گسترده است و با یک مقاله تنها می‌توان به بخش کوچکی از این نوع دکوراسیون و چیدمان پرداخت. استفاده از صندوقچه‌های قدیمی مادر بزرگ‌ها به جای میز تلویزیون پیشنهاد می‌شود. همچنین می‌توانید از این صندوقچه‌ها اگر سطحی صاف و هموار دارند به عنوان میز جلوی مبل نیز استفاده کرد. آینه و کنسول قدیمی را در گوشه اتاق قرار دهید و با برش‌های چوب طبیعی اطراف آن را دیزاین کنید. می‌توانید چوب‌های بریده شده به صورت مورب را با آینه و یا عکس‌های قدیمی دیزاین کنید.

ایده پنجم برای دیزاین خانه های ایرانی

ایده ششم برای دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی

دکوراسیون خانه ایرانی تنها به اتاق نشیمن و استفاده از وسایل قدیمی و سنتی ایرانی در آن خلاصه نمی‌شود. به راحتی با استفاده از کمدهای آینه کاری شده سنتی و زیبا می‌توان اتاق خواب را نیز به سبک ایرانی سنتی دیزاین کرد. استفاده از رو تختی‌های چهل تیکه و شمع‌های سنتی کار شده ایده‌های سنتی به شمار می‌آیند. از بافت‌های سنتی زری، ابریشم و صنایع سنتی دیگر به عنوان رومیزی برای میز توالت خود بهره ببرید. استفاده از گل‌های طبیعی و شاخه‌های خشک را به منظور تزئین نادیده نگیرید که خود به زیباتر شدن فضا بسیار کمک می‌کنند.

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی | توکامگ

 ایده هفتم چیدمان به سبک ایرانی سنتی

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی با استفاده از وسایل سنتی و البته یادگاری‌های قدیمی بسیار اثرگذار می‌شود. بخاری‌های قدیمی را به جای شومینه در گوشه اتاق پذیرایی خود قرار دهید و اطراف آن را با استفاده از کتیبه‌های دست ساز دیزاین کنید که این امر سبب جلوه دادن به محیط می‌شود. می‌توانید در کتابخانه خود از گل سوز و چراغ‌های قدیمی پیه سوز نیز بهره ببرید. همچنین به عنوان زیر انداز یا رو انداز مبلمان خود از چادر شب های سنتی استفاده کنید تا نتیجه و تاثیر آن در داشتن یک دکور سنتی ایرانی را مشاهده کنید.

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی | توکامگ

ایده هشتم چیدمان به سبک ایرانی سنتی

اگر به دنبال داشتن حال و هوای ایران قدیم در حیاط منزل خود و یا در محیط بیرون دکوراسیون رستوران و یا کافی شاپ خود هستید.، به راحتی از تغار (طشت گلی) می‌توانید به منظور یک آب نمای زیبا بهره ببرید. استفاده از آب نماهای قدیمی حوض، که معمولا آن‌ها را با رنگ آبی و سفید دیده‌ایم، در وسط حیاط نماد یک خانه سنتی اصیل ایرانی است. به راحتی با برپا کردن یک تخت و قرار دادن چند پشتی سنتی و یک فرش لاکی به این مهم بیشتر از قبل می‌توان نزدیک شد.

دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی | توکامگ

دیزاین خانه‌های ایرانی هنر ایرانی است

دیزاین خانه‌های ایرانی بدون شک تنها از دستان توانمند ایرانی هنرمند بر می‌آید. به راحتی با چیدمان به سبک ایرانی می‌توان یک دیزاین پر رنگ و روح را در منزل هر ایرانی مشاهده کرد. با این کار علاوه بر ایجاد حس آرامش در منزل می‌توان به تجدید خاطرات نیز پرداخت. دیزاین خانه ایرانی نشانه اصالت و فرهنگ ایرانی است. و با این کار و این نوع چیدمان می‌توانیم فرزندان خود را با دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی و فرهنگ بومی گذشته گان خود نیز بیشتر آشنا کنیم. نظر شما در این مورد چیست؟

منبع:توکامگ

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *