پروژه های معماری

معرفی پروژه های موفق معماری

 

موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1396
مساحت: 150 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: گروه مواد غذایی کاپیتان
مدیر پروژه: علیرضا صدقی
اجرا: علیرضا صدقی، کارو دیزاین
ازسازی دفتر اداری کاپیتان
معمار: بهاره محمدزاده ، علیرضاصدقی
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1396
مساحت: 150 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: گروه مواد غذایی کاپیتان
مدیر پروژه: علیرضا صدقی
اجرا: علیرضا صدقی، کارو دیزاین

عکس: استودیو دید

این پروژه در طبقه دوم ساختمانی با قدمت چهل سال، در خیابان بهشتی، از جمله مهم‌ترین مناطق اداری شهر تهران، واقع است. علاوه بر حجم ترافیک و شلوغی ناشی از رفت‌وآمد در این مناطق که همواره سهم بزرگی در ایجاد تنش در روحیه پرسنل دارد، طراحی داخلی اولیه این دفتر نیز، با حجم کاغذهای دیواری‌ کلاسیک کرم‌رنگ و کاربرد نامعقول تزیینات چوبی، در نبود نورگیری طبیعی در ورودی واحد، به تیرگی و محدودیت فضا می‌افزود و به صورت ملموس، بار سنگینی بر دوش کاربران آن می‌گذاشت. لذا ابتدایی‌ترین رویکردی که در طراحی داخلی این واحد اداری می‌بایستی مورد توجه قرار می‌گرفت، ایجاد فضایی آرام و روشن، به دور از دغدغه‌ها و شلوغی شهر، به منظور ارتقاء پویایی و کارایی هرچه بیشتر کاربران فضا، اعم از پرسنل و میهمانان بود

 

خواست کارفرما مبنی بر اختصاص این دفتر به محل برگزاری جلسات عقد قرارداد و رایزنی‌های خصوصی مدیران، و لزوم وجود اتاق‌هایی بزرگ، و همچنین اهمیت حس القاءشده به مراجعین در بدو ورود که می‌توانست نقش به‌سزایی در موفقیت‌های کاری این مجموعه ایفا کند، از نکات مورد توجه در طراحی بود. از سویی دیگر، اشاره تلمیح‌گونه به ماهیت برند تجاری و تبلیغات شرکت کاپیتان، برگرفته از دریا و کشتی، چالش هیجان‌انگیزی در شکل‌گیری و تعریف کانسپت طرح محسوب می‌شد.

در بدو ورود، به دلیل مجاورت فضای انتظار و منشی با راهرویی طویل به طول ١٠ متر که از قرارگیری دو دیوار ساده به طول‌های 7/60 و 5/70 متر، در مقابل یکدیگر و به موازات هم ایجاد شده بود، وجود فضایی تیره و کسالت‌بار، در ذهن اغلب کاربران و مهمانان احساس می‌شد. در چنین فضایی، راهرو می‌توانست بهترین وسیله جهت تفکیک کاربری‌ها باشد؛ بنابراین سعی شد تا با اصلاح یکنواختی جداره آن، از طول دیوار کاسته و در عین حال، با تفکیک متریال کف و سقف، حریم و خطی مجازی مابین فضای انتظار، راهرو و استقرار منشی ایجاد شود. همچنین، از خطوط چوبی در سقف، برای هدایت دید و نور به سمت پنجره پاسیو و اتاق مدیریت در جبهه شمالی بهره گرفته شد. اکنون، کف براق راهرو، بازتاب‌کننده هرچه بیشتر نور است و برای تفکیک سلسله مراتب‌ها، سقف روشن فضای پذیرایی، در کنار سقف چوبی کناری، بلندتر و روشن‌تر از سقف راهرو به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، با حذف درب یکی از اتاق‌ها و ایجاد گشودگی به عمق پنجاه سانتی‌متر، علاوه بر ایجاد نشیمنی دکوراتیو، یکنواختی جداره‌ها نیز اصلاح شد. بر اساس کانسپت طرح، در طراحی این جداره، دیوار به عنوان یک ورق کاغذ در نظر گرفته شد و فرم کلی شکست‌های زاویه‌دار آن، توسط تکنیک اریگامی (تاکردن ورق)، در جهت بازآفرینی انتزاعی یک ایجاد شد تا ورق‌های تاشده مثلثی‌شکل، تداعی‌کننده بادبان‌ها و عرشه چوبی آن باشند.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *