آپارتمان, خانه, طراحی داخلی, معماری وطراحی داخلی

لاندری روم چیست و در کجای خانه قرار میگیرد؟ تجهیزات و استانداردهای آن چیست؟

لاندری روم بخشی از فضای مسکونی است که در خانه‌های قدیمی وجود داشت ولی با آپارتمان نشینی و کم شدن فضای زندگی به فراموشی سپرده شد. لاندری روم فضایی برای قرار دادن ماشین لباسشویی و دیگر وسایل و تجهیزات نظافتی خانه است. البته این فضا دوباره راه خود را به آپارتمان‌ها باز کرده است. در این مقاله همراه ماباشید همراه باشید تا با لاندری روم یا رختشورخانه آشنا شوید.

چه وسایلی در لاندری روم قرار می‌گیرد؟

همانطور که گفته شد لاندری روم یا رختشورخانه بخشی از فضای خانه‌ها بود و با گسترش آپارتمان نشینی و سپردن بخشی از کارهایی که در خانه انجام می‌شد به بیرون، این فضا حذف شد.

به‌طورکلی در این فضا ماشین‌های لباسشویی و خشک کن، میز اتو، کشوهای هوای گرم خصوص خشک کردن لباس، سبد رخت چرک‌ها، وسایل و مواد شوینده، جاروبرقی، طی، رخت آویز، پکیج و سینک شستشوی لباس وجود دارد. که همگی در یک فضای زیر 4 متر مربع جا می‌شود. استفاده از کابینت کاری و قفسه بندی در مدیریت وسایل بسیار کمک کننده است.

طراحی لاندری روم در کجای خانه مناسب است؟

در خانه‌های ویلایی بهترین جا برای ساخت لاندری روم زیر زمین است ولی در آپارتمان‌های با متراژ بالا این فضا را می‌توان در فضایی کنار آشپزخانه یا حمام قرار داد که پنجره یا دری به بیرون مانند تراس و بالکن داشته باشد.

دسترسی به هوای آزاد بیرون در فصل‌های گرم برای آویختن لباس‌ها، بیرون رفتن بخار ناشی از خشک کردن لباس‌ها در ماشین خشک کن یا کشوهای گرم و استفاده از نور طبیعی به جای نور مصنوعی از جمله مزایای برقراری این فضا در جایی است که به بیرون راه داشته باشد.

در آپارتمان‌های با متراژ پایین نیز فضای رختکن حمام بهترین جا برای گذاشتن یک ماشین لباسشویی و یک روشویی برای شستن لباس‌ها است. انتقال سریع لباس‌های چرک به فضای شستشو، استفاده بهینه از فضایی که کم استفاده می‌شود. و خارج کردن ماشین لباس شویی از آشپزخانه از مزایای داشتن یک لاندری در آپارتمان‌های با متراژ پایین است.

ابعاد لاندری روم چقدر است؟

ابعاد این فضاچقدر است؟

ازآنجایی‌که این فضا به تازگی وارد آپارتمان‌ها شده است، بندی برای ابعاد استاندارد لاندری روم در مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته نشده است. به‌طورکلی هر چه متراژ آپارتمان بالاتر باشد، فضای بیشتری برای ساخت لاندری روم در اختیار است. و هر چه متراژ کمتر باشد، فضای مورد نظر برای ساخت این فضا کمتر می‌شود.

نکات مهم در ساخت و چیدمان لاندری روم

وقتی مکان مناسب برای قرارگیری لاندری روم در خانه را انتخاب و نوع و تعداد وسایل مورد نیاز برای شستشوی لباس در منزل را تعیین کردید، به طراحی رختشورخانه خواهیم رسید. در طراحی اتاق لباسشویی به نکاتی که در ادامه می‌آید، توجه داشته باشید.

کفپوش

ازآنجایی‌که این فضامانند آشپزخانه و حمام دارای رطوبت است. بهتر است از کفپوش‌هایی مانند سنگ، سرامیک، کاشی، رزین یا پی‌وی‌سی برای پوشش کف استفاده شود.

البته کفپوش‌های چوبی و پارکت نیز برای این فضا مناسب هستند درصورتی‌که سایر فضاها نیز با این کفپوش پوشیده شده باشد و برای یکدستی آن بهتر است از پارکت‌های ضد رطوبت استفاده شود.

نور پردازی لاندری روم

همانطور که گفته شد نور طبیعی بهترین نور برای لاندری روم است. اگر لاندری روم در فضایی که به بیرون راه ندارد، ساخته شود باید از نورپردازی نور مصنوعی برای آن بهره برد. اجرای کناف با چراغ‌های هالوژن یا نورپردازی مخفی برای این فضا مناسب است. البته آویختن یک لوستر ساده یا از چراغ‌های دیواری هم گزینه‌های خوبی هستند.

نور پردازی لاندری روم

دیوار پوش مخصوص این فضا

ازآنجایی‌که به آن اشاره شد، لاندری روم فضایی مرطوب است. بهتر است برای پوشش دیوارهای آن از دیوارپوش‌های ضد آب مانند کاغذ دیواری پی‌وی‌سی، کاشی، سرامیک و سنگ استفاده شود. البته لازم به یادآوری است که اجرای این دیوار پوش‌ها در اطراف سینک لباسشویی که در این فضا تعبیه شده است، کافی بوده و می‌توان بقیه دیوارها را به روش‌های معمول مانند رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری ساده، پوشش داد.

عایق سازی این فضا

اگر کم بودن سروصدای کار کردن ماشین‌های لباسشویی و خشکشویی در فضای خانه برای شما اهمیت دارد، خرید یک درب عایق صدا برای لاندری روم به شما پیشنهاد می‌گردد. همچنین، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و  بکار بردن صفحات ضد لرزش تاثیر زیادی در به حداقل رساندن صدا دارد.

استفاده بهینه از فضای لاندری روم

استفاده از کمدها در طراحی داخلی اتاق رختشورخانه در عین اینکه فضای بیشتری برای قرار دادن وسایل در اختیارتان می‌گذارد. باعث مرتب‌تر شدن فضا شده و وجهه زیباتری به آن می‌بخشد.

استفاده از تجهیزاتی که امکان پنهان کردن آن‌ها در کمدها باشد. مانند میزهای اتو تاشو، فضای کمتری از شما می‌گیرد. و از بهم‌ریخته به نظر رسیدن لاندری روم جلوگیری می‌نماید. قرار دادن ماشین لباسشویی و ماشین خشک‌کن در فضایی که با کمد‌ها احاطه شده باشد. یا قرار گرفتن درون آن‌ها، به زیباتر شدن اتاق لباسشویی کمک می‌کند.

مکان مناسب برای ماشین لباسشویی

مکان مناسب برای ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی اصلی‌ترین عنصر اتاق لباسشویی است. بنابراین، محل قرارگیری آن دراین فضا اهمیت بسیاری داشته و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. نصب ماشین لباسشویی بایستی به گونه‌ای باشد که دسترسی آسان به آن امکان‌پذیر باشد.

برای سهولت استفاده، بایستی مقابل درب ماشین لباسشویی به اندازه کافی فضای خالی وجود داشته باشد. همچنین، محل نصب آن به نحوی انتخاب گردد که در صورت نیاز، دسترسی به پشت ماشین لباسشویی براحتی مهیا شود. و برای انجام تعمیرات احتمالی نیازی به جابه‌جایی‌های زیاد در اتاق نباشد.

سخن آخر

اگر به دنبال فرد یا گروهی برای طراحی لاندری روم هستید به واران آرک مراجعه کنید. ما هم در خدمات مشاوره هم طراحی درخدمت شما هموطنان گرامی هستیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *