دکوراسیون داخلی منزل, معماری وطراحی داخلی, مقالات آموزشی

نقطه کانونی در دکوراسیون خانه (تعریف، نحوه تشخیص، نحوه ایجاد)

در نظر گرفتن یک نقطه کانونی برای دکوراسیون خانه موجب القای حس شیک و منظم و چشم‌نواز بودن خانه خواهد شد. اما چگونه نقطه کانونی در هر بخش از خانه را تشخیص دهیم و یا در صورت عدم تعبیه نقطه کانونی در معماری داخلی خانه، خودمان آن را ایجاد نماییم؟ با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما در خصوص نقطه کانونی در دکوراسیون منزل جواب دهیم. از لزوم وجود این نقطه گرفته تا نحوه تشخیص و ایجاد و …

منظور از نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

نقطه کانونی دکوراسیون یک خانه بخشی از معماری داخلی خانه (همچون پنجره، شومینه یا دیوار) و یا جزیی از دکوراسیون خانه (همچون تابلو، لوستر، کتابخانه و. .. ) است. که به محض ورود افراد به خانه توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. نقطه‌ای که دکوراسیون به سمت آن چیده میشود، خطوط دکوراسیون به آن همگرا می‌شوند و در یک عبارت کوتاه: نقطه کانونی در دکوراسیون مرکز توجه خانه است.

تابلوی هنری به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون
تابلوی هنری به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون منزل

 

مزایای وجود این نقطه در دکوراسیون خانه

وجود این نقطه در دکوراسیون منزل این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید بر آن دسته از اجزای دکوراسیون خانه که مورد علاقه شما هستند تاکید کنید و نیز آن دسته از اجزای دکوراسیون را که مورد پسند شما نیستند، بیشتر و بیشتر از قرار گرفتن در حیطه جلب توجه دیگران دور نمایید.

همچنین شما با استفاده از نقاط کانونی می‌توانید به خانه خود و دکوراسیون آن شخصیت و لهجه و تم خاصی بدهید. و در واقع روح خود را در درون خانه و سبک حاکم بر دکوراسیون آن بدمید. به این ترتیب مهمانان هنگامی که وارد خانه می‌شوند قبل از آنکه با شما سخن گفته باشد با شما آشنا شده‌اند و احساس راحتی بیشتری با شما و محیط خانه شما خواهند داشت.

دیوار آراسته به عنوان نقطه کانونی
دیوار آراسته به عنوان نقطه کانونی

 

لزوم وجود این نقطه در دکوراسیون خانه

شاید این پرسش برای شما مطرح شود که آیا لزوما دکوراسیون خانه باید دارای نقطه کانونی باشد؟ در جواب این پرسش باید گفت که چشم انسان به طور طبیعی در هر محیطی که وارد می‎شود به سمت و سوی خاصی هدایت می‌شود. و به دنبال یک الگو و نظم حاکم بر آن فضا می گردد و اگر در این تلاش خود برای پیدا کردن نقطه شاخص ، دچار ناکامی شود. به بیننده احساس کلافگی دست می‌دهد. و فرد در آن محیط احساس راحتی نمی‌کند و به اصطلاح فضای خانه شما را خوشایند و دلنشین نخواهند یافت.

پنجره با نور طبیعی به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون
پنجره با نور طبیعی به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون

 

چگونه  این نقطه رادر منزل خود را تشخیص دهیم؟

معمولاً معماران داخلی خانه هنگام طراحی و ساختن خانه، بخش‌هایی از خانه را به عنوان نقاط کانونی آن در نظر می‌گیرند. و به این ترتیب برای فضاهای مختلف خانه با توجه به کاربری آن فضا، هویت و نقش خاص خود را قائل می شوند. مثلاً آن‌ها در نظر می‌گیرند که اتاق نشیمن جایی برای قرار گرفتن اعضای خانواده در کنار هم و احتمالاً تماشای تلویزیون است. و بنابراین داخل خانه را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که فضاهای مناسبی برای قرار گرفتن تلویزیون و نیز قرار گرفتن اعضای خانواده در فاصله مناسبی از تلویزیون برای تماشای آن وجود داشته باشد.

تلوزیون به عنوان نقطه کانونی
تلوزیون به عنوان نمونه‌ای از نقطه کانونی

دیوار شومینه واهمیت آن در شاخص شدن

شومینه، دیوارهایی که به نحو قابل توجهی آراسته شده‌اند. و از آن‌ها به عنوان دیوار شاخص یاد می‌شود. پنجره‌های بلندی که رو به مناظر قابل توجهی از طبیعت باز می‌شوند. و سقف‌های بلند با رنگ آمیزی های خاص و مجلل، برخی از نقاط کانونی هستند که ممکن است توسط معماران داخلی در خانه شما تعبیه شده باشند.

سقف به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون
سقف به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون

 

بنابراین شما با چشم چرخاندن در خانه خود می توانید نقطه ی شاخص خانه را بیابید. و در چیدمان دکوراسیون خود آنها را مورد توجه قرار دهید. اما اگر خانه شما فاقد نقاط کانونی بود شما خود به راحتی می توانید چنین نقاطی را به وجود آورید.

شومینه به عنوان نقطه کانونی
شومینه به عنوان نقطه کانونی

چگونه برای دکوراسیون خانه خود، نقطه کانونی ایجاد نماییم؟

اگر معماری داخلی خانه شما فاقد نقطه کانونی است. شما می‌توانید با استفاده از فاکتورهای بصری همچون رنگ، بافت و نور و یا استفاده از اشیای مختلف، خود اقدام به ایجاد نقاط کانونی در قسمت‌های مختلف خانه نمایید. مثلاً شما می توانید با استفاده از رنگ‌های جلب توجه کننده در سقف و نصب لوسترهای چشمگیر، سقف خانه خود را به نقطه شاخص  آن تبدیل نمایید. و یا با استفاده از یک فرش زیبا، کف اتاق را تبدیل به نقطه کانونی نمایید. در صورت استفاده از فرش ایرانی در سبک مدرن نیز می‌توانید از این فرش به این منظور  استفاده کنید.

فرش به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون
فرش به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون

استفاده از بافت در دیوارها

شما می‌توانید با استفاده از ایجاد بافت در یک دیوار مناسب و استفاده از رنگ و نور زمینه. آن دیوار را به دیواری خیره کننده و یا جلب نظر کننده و بنابراین نقطهی شاخص در منزل تبدیل کنید.

تبدیل دیوار به نقطه کانونی
تبدیل دیوار به نقطه کانونی

استفاده از پنجره های کم بازده بعنوان نقطه کانونی

اگر پنجره‌های خانه شما به منظره قابل توجهی باز نمی‌شود. و نور طبیعی زیادی ندارد، شما می‌توانید با استفاده از پرده‌هایی با رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز و به شکلی مجلل و چشمگیر، دیوارهای حاوی این پنجره را به نقطه ای شاخص  در منزل خود تبدیل کنید.

تبدیل دیوار به نقطه کانونی
تبدیل دیوار به نقطه کانونی

 

البته لزومی ندارد که نقطه شاخص  دکوراسیون خانه شما یکی از اجزای معماری خانه همچون سقف، دیوار و یا پنجره باشد. بلکه این نقطه می‌تواند لوازمی همچون کتابخانه، مجموعه‌ای از اشیای هنری و زیبا، یک تابلوی چشمگیر. و یا حتی یک مبل با طراحی خاص و رنگ گیرا و یا میزی چشمگیر با اشیای قابل توجه چیده شده بر روی آن باشد.

ایجاد نقطه کانونی توسط مجموعه ای از اشیای زیبا
ایجاد نقطه کانونی دکوراسیون توسط مجموعه ای از اشیای زیبا

 

بگذارید مثال ساده‌ای بزنیم؛ شما با نصب یک آینه بزرگ و شیک دیواری با قاب بندی خاص که نور لوستر را منعکس می کند. به سادگی این نقطه را ایجاد کرده‌اید.

ایجاد نقطه کانونی توسط آینهایجاد نقطه کانونی توسط آینه

دلایل زیبا شد ن خانه با در نظر گرفتن نقطه کانونی

در واقع علت اینکه در نظر گرفتن این نطقه به زیبایی و دلپسندی دکوراسیون خانه کمک می‌کند. این است که چشم را از کلافگی و حیرانی نجات می‌دهد. و برای بینایی شما سمت و سو و خط سیر ایجاد می‌نماید. بنابراین شما با در نظرگرفتن این نکته در دکوراسیون که چطور چشم‌ها رامورد تکریم و احترام قرار دهید. می‌توانید خانه خود را به مجموعه‌ای زیباتر در قاب چشم‌های خود و دیگران تبدیل نمایید. یکی از این نکات ایجاد این نقطه است. اما نکته دیگر این است که بتوانید مانع از احساس گیر افتادگی چشم در بخش‌های گوناگون خانه شوید. بگذارید مثال ملموسی را خدمت شما عرض نماییم.

کمک به حرکت چشم در محیط یکنواخت راهرو
کمک به حرکت چشم در محیط یکنواخت راهرو

ایجاد پویایی در راهروها با تبدیل آنها به نقطه کانونی

راهرو یک مکان کسل کننده و یکنواخت است. اما شما می توانید با زدن رنگ های جسورانه و دلپذیر به درهای راهرو و تزیین درها با گل-میخهای فلزی و براق موجب شوید که چشم به چالاکی از روی دری به در دیگر حرکت کند. و بنابراین قابلیت پویایی را برای چشم‌ها حفظ کرده و آن‌ها را از احساس گیر افتادگی نجات دهید.

آیا دکوراسیون خانه می‌تواند بیش از یک نقطه کانونی داشته باشد؟

پاسخ این پرسش خیر است، زیرا همانطور که در تعریف نیز گفته شده، این نقطه اولین جایی است که چشم بر آن متمرکز می‌شود. و از آنجایی که دو اولین وجود ندارند، بنابراین دو نقطه شاخص نیز نخواهیم داشت. اما می‌توان برخی نقاط از دکوراسیون منزل را به عنوان نقاط مکملی برای نقطه شاخص در نظر گرفت که به تعادل بیشتر دکوراسیون خانه کمک کنند.

کتابخانه به عنوان نقطه کانونی
کتابخانه به عنوان نقطه کانونی

کلام آخر

رعایت نقطه کانونی در دکوراسیون منزل یکی از عوامل مهم در طراحی داخلی منزل و معماری داخلی است به طوری که شما از این پس متوجه خواهید شد. که هر خانه‌ای که پیش از این، دکوراسیون آن را جذاب، دلپسند و شیک یافته بودید، دارای این نقطه بوده است.

دیوار آراسته به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون

باز نشر از تحریریه مجله توکامگ

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *